2009-09-03

Jak zwalczyć zmęczenie za kierownicą?

Dla części osób koniec wakacji oznacza koniec podróżowania. Dla większości jednak, jest on równoznaczny z powrotem do pracy i odbywaniem dalekich i męczących podróży służbowych. Jednym i drugim proponujemy zapoznanie się z poradami naszego eksperta, Agaty Kułanowskiej, która opowiedziała, jak poradzić sobie ze zmęczeniem za kierownicą.

Większość kierowców pamięta o tym, że przed dalszą podróżą należy odpowiednio przygotować pojazd, a w trakcie czuwać nad jego prawidłowym funkcjonowaniem. Zapominają oni jednak często o tym, że przyczynami wypadku na długich trasach bywa nie tylko zawodność układów mechanicznych, ale przede wszystkim zmęczenie własnego organizmu.

Jak więc przygotować się do dalekiej podróży, by była bezpieczna oraz w jaki sposób zachowywać się w trakcie pokonywania długich tras samochodem opowiada Agata Kułanowska, technik masażysta.

W jaki sposób długa, wielogodzinna podróż samochodem wpływa na organizm człowieka?

Przede wszystkim powoduje znużenie. To znaczy, podczas gdy zmęczenie jest stanem fizjologicznym objawiającym się przejściowym zmniejszeniem sprawności ruchowej organizmu i stanowi mechanizm zabezpieczający organizm przed nadmiernym wysiłkiem, znużenie bywa jego subiektywnym objawem. Człowiek może czuć się znużony przy jednoczesnym braku zmęczenia mięśni. Znużenie powoduje zaś spadek wydajności i efektywności pracy, co dla kierowcy może skończyć się tragicznie.

Ponadto długotrwałe utrzymywanie jednej pozycji (np. nieprawidłowe siedzenie) prowadzi do zaburzeń krążenia krwi i limfy oraz powstawania obrzęków, wysięków, w tym zapalnych i bólów mięśni. Z punktu widzenia ochrony i bezpieczeństwa człowieka w środowisku pracy niekorzystnie na kierującego pojazdem wpływają także drgania mechaniczne i hałas.

Jeśli długie trasy pokonuję dość regularnie, w związku z pracą, jakie grożą mi dolegliwości?

Kierowcy zawodowi mogą po wielu latach pracy cierpieć z powodu zmian chorobowych związanych z układem krążenia, układem kostno-stawowym i układem nerwowym. To znaczy, że mogą mieć: zaburzenia dotyku, czucia wibracji, temperatury, a także dolegliwości w postaci drętwienia czy mrowienia palców. Zespół tych zmian, zwany "zespołem wibracyjnym" jest uznawany w wielu krajach, w tym również w Polsce, za chorobę zawodową.

Uczucie mrowienia i drętwienia w trakcie długich podróży i wkrótce po ich zakończeniu dotyczy zresztą nie tylko zawodowych kierowców.

Jak zatem uniknąć przemęczenia za kierownicą?

Na zdrowie kierowcy mają w dużej mierze wpływ czynniki zależące od stanu technicznego samochodu: hałas, drgania, oświetlenie i temperatura. Najlepiej zatem byłoby poruszać się autem sprawnym, nowoczesnym i wyposażonym w klimatyzację. Ten ostatni element uchroni też kierowcę przed koniecznością otwierania w samochodzie okien w czasie upałów, ponieważ uchylona szyba powoduje wzrost hałasu i konieczność wdychania spalin.

Najważniejsze jednak, by w podróży być wypoczętym. Zmęczeniu można więc przeciwdziałać m.in. za pomocą przerw - wystarczy ok. 15 minut postoju, co godzinę. Koniecznie należy pamiętać wówczas o tym, by wysiąść z samochodu i trochę się poruszać.

Proponuję proste ćwiczenia rozciągające: stawanie na palcach, opad, wspięcie na pięty, opad i znów na palce, etc. Rozluźnianie barków obejmie wszelkie wymachy kończyn górnych, zaś by nie bolał nas kark lub głowa wystarczy pochylić ją w przód, następnie w tył i poruszać na boki.

Obroty głową powodują rozluźnienie mięśni, ale polecam wykonywać je dopiero po wspomnianej rozgrzewce. Tempo: ruch w jedną stronę na ok. 3 sekundy i powrót do pozycji wyjściowej (głowa prosto), następnie 3 sekundy zaczekać i dopiero w drugą. Również skłony są wskazane, ale nie należy przesadzać - to nie powinien być wysiłek a rozluźnianie.

Nie powinniśmy zapomnieć również o ćwiczeniach oczu! Wystarczy przez chwilę spoglądać dalej, w stronę horyzontu, następnie spojrzeć bliżej i... powtórzyć ćwiczenie kilka razy. Dobrze jest też spojrzeć na coś zielonego, np. las w oddali.

Czy pomogą mi również popularne napoje pobudzające lub kawa?

Podczas postojów polecam spożywać przede wszystkim wodę mineralną, ale nie wysokozmineralizowaną, bowiem duża ilość sodu zaburza gospodarkę wodno-elektrolitową i jest przeznaczona raczej dla osób aktywnych. Woda zapobiegnie zastojom i obrzękom, a jej nadmiar zostanie łatwo usunięty z organizmu.

Nie polecam napojów mocno słodzonych, typu red bulle. Już lepiej napić się soku owocowego lub warzywnego. Należy unikać też słodyczy. Spowodują gwałtowny wzrost cukru we krwi, a potem równie gwałtowny spadek i wraz z nim uczucie osłabienia. Na dalekie trasy najlepiej zabrać ze sobą kanapki.

Korzystne są także środki pobudzające typu Guarana czy krople kofeinowe - zawierają kofeinę, a nie wywołują skutków ubocznych - przyspieszonego metabolizmu i gwałtownego wypłukiwania potasu i magnezu z organizmu. Duży ciepły posiłek jest wskazany, ale dopiero pod koniec podróży. Wcześniej może rozleniwić i uśpić kierowcę! Należy jednak pamiętać o regularnych posiłkach węglowodanowych, czyli wspomnianych już kanapkach. Niekoniecznie z dużą ilością mięsa.

Ewa Glinkowska-Neuman

Dodaj komentarz:
Treść:

e-mail/nick:


Komentarze:
 2011-10-24 03:36:56 stavros.custom@wp.pl
Jakis belkot. Ja robie trasy UK-PL-UK a ze wioze zone to nie jade szybciej niz 100km/h zeby w razie wypadku zminimalizowac ryzyko smierci.Niesie to za soba konsekwencje wydluzenia trasy do 28-35h w zaleznosci czy zima, czy lato. Na codzien nie pale, a w trasie w jedna strone pochlaniam 2 paczki papierosow, okolo 20 tak zawanych ''nabojow'' czyli koncentraty Shot red Bull. Zjadam rowniez okolo 10 kanapek, bulka z kotletem-piekna sprawa na trase. Procz tego popijam kakao cieple z termosika i napoje gazowane. Co jakis czas jem batona i zapijam go dodatkowo normalbym napojem energetycznym typu isostar.2x przez droge jem normalny obiad na cieplo + goraca herbata przygotowane wczesniej w domu i odgrzane (mam taka mikro kuchenke). Jak widac szprysuje sie na maxa weglowodanami, cukrami i tauryna + chwilowe pobudzenie wywolywane przez nikotyne. Postoje okolo 8 w jedna strone/1400km. A z kad taka technika? Panie ''mazarzystko'' jestesm bylum mistrzem europu juniorow w podnoszeniu ciezarow i doskonale wiem jak sie ''zfazowac'' zeby wydajnosc organizmu i refleks wzrosly do 300% co jest wazne by bezpiecznie dotrzec do celu. I o dziwo moja technika pobudzenia sprawia ze jestesm w kazdej minucie swierzy, mam oczy wokol glowy i swietnie sie czuje. Pozniej owszem jest spadek wydajnosci niesamowity, wiec na ''zgaszenie silnika'' lukam garsc tabletek witaminowych+suplementy sportowe typu Animal Pack, wciagam czekolade, jem obiad z duza iloscia miesa, pije sok z pomidorowy i ide spac na 12-18h (nawet nie wiem kiedy to zlatuje). Wstaje i jestem jak nowo narodzony. Brak cukru i plukanie organizmu woda sprawia ze na takiej trasie slabniemy, wzrok sie opuznia, reakcja slabnie i lapia nas skurcze lub bola uda, plecy i tylek. Wiec niech pani nie wprowadza ludzi w blad bo nie jeden zginie ''walac non toper mineralke'' w trasie. Od lat obserwoje niefachowa wiedze dietetykow i tp. To tak jak(jestem elektronikiem) specjalisci od car audio twierdza ze robia sprzet 1000watowy, a proste prawo ohma o ktorym zapominaja mowi ze wiecej niz 100wat w samochodzie sie nie uzyska z instalacji 12v. Tak i tu pani specjalistka zapomina o tym ze woda pita non stop w czasie wzmozonej aktywnosci fizycznej lub w czasie nurzacych prac jednostajnych wyplukuje magnez i inne skladniki z organizmu co jest gleboko niebespieczne w przypadku braku ruchu i zapotrzebowaniu na skupienie i wysilony reflex. Chce pani kogos na sumieniu miec? Np malzenstwo jadace z UK do PL na swieta bozego narodzenia z 2 dzieci? Po takiej mineralnej nie wszyscy ''zaloza swoja bombke na choinke''... Pozdrawiam.

Polecane stacje:

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów POLSAD
Rudzka 35a, 95-030 Rzgów
tel. (42) 227 86 70 wew.22

Gminna Spółdzielnia "Samopomoc Chłopska"
Senatorska 1, 46-320 Praszka
tel. (034) 359-10-16

Ostatnio dodane:

OSKP Interhome Company LTD
Mazowiecka 6, 06-400 Ciechanów
tel. (023) 672-14-39

KONRYS Sp.j.
Zwycięstwa 8f, 15-703 Białystok
tel. (85) 651 33 99


 



Villa Toscania Pszczew | ksiądz Marek Chrzanowski | Stacja diagnostyczna stacje diagnostyczne okręgowa stacja kontroli pojazdów stacje kontroli